Astronomija

Masivni bijeli patuljak pobjegao iz skupa Hijade

Masivni bijeli patuljak pobjegao iz skupa Hijada

Otvoreni zvjezdani skup Hijade, udaljen samo 153 svjetlosne godine od nas u sazviježđu Bika, postavila je intrigantno pitanje astronomima. Iako je Hijade tipičan otvoreni zvjezdani skup, neobičan nedostatak bijelih patuljaka u središtu zbunjuje stručnjake. Novija istraživanja donose dokaze o ultra-masivnom bijelom patuljku koji je nekada bio član ove skupine i koji bi mogao rasvijetliti ovu misteriju.

Važnost skupa za astronomiju

Skup Hijade je toliko sjajna da je vidljiva čak i bez teleskopa i stoljećima služi kao referentna točka za astronome. U njoj se nalazi stotine zvijezda slične dobi, kemijskog sastava i putanja kroz svemir. No, upadljivi nedostatak bijelih patuljaka ostaje nerasvijetljen. Postoji samo osam ovakvih zvjezdanih ostataka u središtu skupine, što navodi na pitanje: Gdje su ostali?

David Miller, vodeći istraživač sa Sveučilišta u Britanskoj Kolumbiji, s timom se upustio u rješavanje ove zagonetke. Njihovo istraživanje, pod naslovom “Izuzetno masivan bijeli patuljak pobjegao iz zvjezdanog skupa Hijade”, uskoro će biti objavljeno u Časopisu za astrofiziku.

Analizirajući podatke koje je prikupila svemirska letjelica ESA Gaia, koja prati više od milijardu zvijezda u Mliječnom putu, Millerov tim je identificirao tri ultra-masivna bijela patuljka koja bi mogla potjecati iz skupa Hijade. Jedan od njih istaknuo se kao vjerojatan bjegunac iz skupa.

Značaj ultra-masivnog bijelog patuljka

Bijeli patuljci predstavljaju završnu evolucijsku fazu za većinu zvijezda Mliječnog puta. Iako su veličine poput Zemlje, imaju masu sličnu Suncu. No, postoji gornja granica njihove mase poznata kao Chandrasekharovo ograničenje. Ako bijeli patuljak premaši tu granicu, postaje supernova.

Otkriveni bijeli patuljak iz skupa Hijade iznimno je masivan, s masom od 1,317 puta većom od mase Sunca, što izaziva postojeće teorije. Tradicionalno se smatralo da takvi masivni bijeli patuljci dolaze iz binarnih zvjezdanih sustava, no ovo otkriće sugerira drugačije.

Posljedice i daljnja promatranja

Iako je skup Hijade po mnogim karakteristikama tipičan, njegova blizina omogućuje detaljna promatranja. Nalazi sugeriraju da otvoreni zvjezdani skupovi poput Hijade mogu imati ključnu ulogu u stvaranju ultra-masivnih bijelih patuljaka.

Za ljubitelje zvijezda, skup Hijade lako je vidljiva, posebno tijekom zimskih mjeseci. Njena karakteristična “V” formacija može se vidjeti i golim okom, dok se s binokulima može otkriti još više zvijezda.