Marsove dine imaju složenu povijest formiranja

Na slici su vidljive mnoge pješčane dine (u blizini regije 'Nili Patera') u obliku polumjeseca (tj. konkretno 'barchanske dine') na površini Crvenom planeta. Ove dine nastaju kontinuiranim djelovanjem vjetra koji puše u istom smjeru (©NASA).

Znanstvenike već niz godina fasciniraju neobične Marsove dine, a njihovim proučavanjem mogli bismo dobiti i uvid u tragove nekadašnjeg života na Crvenom planetu.

Nova slika

Znanstvenici pomoću kamera visoke rezolucije iz orbite prate kretanje prašine kroz marsovske eone. No, osim iz orbite znanstvenici Marsovu atmosferu, vjetrove i kretanje prašine proučavaju i roverima na površini.

Dine u regiji 'Nili Pateri' vidljive su na ovoj 3D slici snimljenoj s Mars Reconnaissance Orbiter's High Resolution Imaging Experiment (HiRISE) (©NASA/JPL-Caltech/UArizona).
Dine u regiji ‘Nili Pateri’ vidljive su na ovoj 3D slici snimljenoj u okviru misije ‘Mars Reconnaissance Orbiter’s High Resolution Imaging Experiment’ (HiRISE) (©NASA/JPL-Caltech/UArizona).

Na Twitter računu Mars Reconnaissance Orbiter’s High Resolution Imaging Experimenta – koji radi na Marsu od 2006. godine – nedavno je objavljena slika „barchanskih dina“ formiranih vjetrovima Crvenog planeta koji neprestano ‘teku’ u jednom smjeru. U objavi su napisali „Tko ne voli sliku dina u 3D-u? Obratite pažnju na pješčanu ‘nit’ na desnoj strani slike. Zanimljivo kako je to moglo nastati.“

Marsove dine

Dok su stručnjaci misije u nedavnoj objavili pružili tek nekoliko detalja uz samu sliku, znanstvenici već dugi niz godina istražuju regiju Nili Patera u pokušaju da otkriju kako se dine razvijaju tijekom vremena. Primjerice, studija iz 2012. godine pokazala je nevjerojatno brza kretanja tijekom ovih pješčanih tvorevina tijekom period od 105 dana. Naime, znanstvenici su izmjerili da su u ovom periodu neke dine ‘proputovale’ i do 4.5 metara!

Perseverance proučava divlji Marsov vjetar

Barchanske dine nastaju dok vjetar polako pomiče zrna pijeska uz padinu dina, stvarajući male ‘mreške’ na padini – „Kada zrnca pijeska stignu na vrh, padaju niz strmiju i kraću padinu, koja kao posljedica toga ‘nema mreškanja’. Ovo postupno kretanje pijeska uzrokuje da se dine polako pomiču tijekom vremena,“ stoji u NASA-inom objašnjenju ovog fenomena.

Na slici su vidljive mnoge pješčane dine (u blizini regije ‘Nili Patera’) u obliku polumjeseca (tj. konkretno ‘barchanske dine’) na površini Crvenom planeta. Ove dine nastaju kontinuiranim djelovanjem vjetra koji puše u istom smjeru (©NASA).

Zašto su dine zanimljive?

Znanstvenici su zainteresirani za pješčane dine jer pokazuju područja stalne promjene površine, umjesto da se isti materijal natopi ultraljubičastim ili gama zračenjem koje bi moglo izbrisati Marsovske biosignature. Smatra se da bi ove regije mogle biti plodonosne u stalnoj potrazi za životom (ili tragovima nekadašnjeg života) na Marsu. Nili Patera je također regija poznata po svojim jedinstvenim tokovima lave bazalta i dacita. Dacit je prilično rijedak na Crvenom planetu, što implicira „složenu vulkansku“ povijest u regiji.

Odakle dolazi tolika prašina Marsove atmosfere?

Elizabeth Howell (7. lipnja 2022.), „Striking dunes on Mars boast a complex formation history,“ space.com (pristup 7. lipnja 2022).

Tony Greicius (11. veljače 2019.), „A Dune Field Near Nili Patera,“ nasa.gov (pristup 7. lipnja 2022).

Claire E. Newman et al., „The dynamic atmospheric and aeolian environment of Jezero crater, Mars,“ Science Advances 8/21 (2022).

Keith Cooper (25. svibnja 2022.), „Perseverance Mars rover figures out how devils and winds fill the Red Planet’s skies with dust,“ space.com (pristup 7. lipnja 2022).