Znanost

Ljudski predak hodao je s dinosaurima, otkriva nova studija

Placentalni sisavci, evolucijska skupina koja uključuje pretke čovjeka, pse i šišmiše, sada su potvrđeno hodali Zemljom uz dinosaure prije njihova iznenadnog izumiranja. Otkriveno kroz temeljitu analizu fosilnih zapisa, studija pokazuje preklapanje u povijesti za koje smo prethodno samo sumnjali. Drugim riječima, i kako je otkriveno u izjavi Sveučilišta u Bristolu, preci čovjeka preživjeli su udar asteroida koji je izbrisao dinosaure.

Ljudski predak “hodao” s dinosaurima

Kada je asteroid pogodio Zemlju, izazvao je katastrofalni događaj, koji je doveo do nestanka svih ne-ptičjih dinosaura u masovnom izumiranju Kretacejsko-Paleogenske (K-Pg) ere. Znanstvenici su dugo osporavali jesu li placentalni sisavci bili prisutni tijekom ovog događaja izumiranja ili su se razvili tek nakon što su dinosauri nestali. Postojeći fosili, pronađeni u stijenama mlađim od 66 milijuna godina – doba udara asteroida – ukazuju da su placentalni sisavci nastali nakon izumiranja. No, molekularni podaci upućuju na stariju dob.

Razotkrivanje povijesti sisavaca kroz analizu fosilnih zapisa

U studiji objavljenoj u časopisu Current Biology, tim sa Sveučilišta u Bristolu i Sveučilišta u Fribourgu proveli su statistički pregled fosilnog zapisa. Utvrdili su da su placentalni sisavci nastali prije masovnog izumiranja, što implicira kratko suživot s dinosaurima. Međutim, moderne loze počele su se razvijati tek nakon udara asteroida, možda zbog smanjene konkurencije.

Emily Carlisle, vodeća autorica sa Škole za zemaljske znanosti u Bristolu, primijetila je: “Naši podaci potječu iz tisuća fosila placentalnih sisavaca, i mogli smo promatrati obrasce nastajanja i izumiranja.” Na temelju toga, mogli su procijeniti vremenski okvir evolucije posteljnih sisavaca.

Procjena doba izumiranja kroz modele

Daniele Silvestro sa Sveučilišta u Fribourgu objasnio je: “Naš model procjenjuje doba nastajanja na temelju prvih pojava u fosilnim zapisima i obrascima raznolikosti vrsta.” Model također može procijeniti kada je skupina izumrla na temelju posljednjih pojava.

Profesor Phil Donoghue iz Bristola naglasio je da bi studija mogla rasvijetliti utjecaj događaja poput masovnog izumiranja K-Pg ili Paleocensko-Eocenskog toplinskog maksimuma (PETM).

Evolucija primata, lagomorfa i mesoždera

Zanimljivo je da su primati, lagomorfi (zečevi i kunići) i mesožderi (psi i mačke) evoluirali neposredno prije izumiranja K-Pg. To implicira da su naši preci preživjeli udar asteroida, potencijalno koristeći gubitak svojih konkurenata, što je dovelo do brze diverzifikacije.