Znanost

Kako čaša vode može razotkriti tajne našeg svemira

Galaksija iz ranog svemira. Izvor: Yayimage.com.

Novo istraživanje sa Sveučilišta Queen Mary u Londonu, objavljeno u časopisu Science Advances, otkriva potencijalno područje u kojem bi osnovne konstante svemira mogle varirati. Ova varijacija može utjecati na viskoznost, koja je ključna za procese života, što označava važan korak prema razumijevanju kako su se te konstante razvijale i kako utječu na život.

Uraranje u srž svemira

Osnovne fizičke konstante oblikuju naš svemir i konstantne su kroz vrijeme. Na primjer, mislimo na masu elektrona. Te konstante potiču nuklearne reakcije koje stvaraju molekularne strukture esencijalne za život. No, porijeklo tih konstanti još uvijek je misterij. Istraživački tim se približava razotkrivanju tajne njihovog nastanka.

“U osnovi, ponašanje vode u čaši povezano je s razumijevanjem ovih ključnih konstanti,” navodi tim. Viskoza je ključna za kretanje tekućine unutar i između stanica. Promjene u tim konstantama mogle bi drastično promijeniti viskoznost, s potencijalno katastrofalnim posljedicama za život. Zamislite svijet gdje bi voda bila gusta poput katrana.

Učinci na život koji ovisi o tekućinama

Promjene osnovnih konstanti mogle bi biti kobne za život koji ovisi o tekućinama. “Postoji usko područje u kojem konstante mogu varirati. Čak i mala promjena mogla bi uzrokovati da naša krv postane previše gusta ili rijetka za život”, upozorava profesor fizike, Kostya Trachenko.

Izgleda da su se ove konstante postavile davno, s ciljem stvaranja teških elemenata u zvijezdama. Tada suvremeni oblici života nisu ni postojali. Fascinantno je da, iako nisu bile prilagođene kasnijem životu, ove konstante danas omogućavaju protok tekućine ključan za stanice. Postavlja se pitanje jesu li se konstante mijenjale tokom vremena, slično evoluciji u biologiji. Daljnja istraživanja mogu pružiti odgovore.