Astronomija

James Webb uočio je najmanju propalu zvijezdu ikada

Astronomi s Pennsylvania State University, predvođeni znanstvenikom Kevinom Luhmanom, ostvarili su značajan proboj u svemirskim istraživanjima, otkrivši dosad najmanji poznati smeđi patuljak. Ovaj neobičan objekt, čija masa iznosi tek tri do četiri puta veću od Jupiterove, postavlja novi rekord u kategoriji kosmičkih tijela poznatih kao “neuspjele zvijezde“. Neobičnost smeđeg patuljka leži u njegovoj neadekvatnoj masi za pokretanje nuklearne fuzije u jezgri, a ovaj primjerak je iznenađujuće manji čak i od nekih poznatih planeta.

Zvjezdani skup IC 348. Zasluge: Webb.

Zvijezde nastaju kolapsom golemih oblaka plina, a u takvim “stelarnim jaslicama“, prekomjerne gustoće plina se pretvaraju u zvjezdane objekte. U ovom slučaju, smeđi patuljak koji je manji čak i od nekih poznatih planeta, formirao se na način sličan zvijezdama, postavljajući pitanja o granicama veličine takvih tijela.

Otkriće je uslijedilo tijekom istraživanja zvjezdanog skupa IC 348 u Perzejevoj regiji formiranja zvijezda, starog oko 5 milijuna godina. Ova mlada regija pružila je idealne uvjete za identifikaciju smeđih patuljaka, koji su još uvijek vidljivi u infracrvenom spektru zbog topline nastale njihovim formiranjem. Koristeći James Webb Space Telescope (JWST), tim je otkrio tri izuzetno zanimljiva objekta, svi manji od osam puta mase Jupitera.

Ova otkrića izazivaju trenutne astrofizičke modele, naglašavajući potrebu za prilagodbom teorijskih gledišta kako bi se objasnila nova promatranja. Kao što je istaknula suautorica Catarina Alves de Oliveira iz Europske svemirske agencije (ESA), postavlja se pitanje kako proces formiranja zvijezda funkcionira pri toliko malim masama, posebno u slučaju objekta koji je samo tri puta masivniji od Jupitera, a 300 puta manji od Sunca.

IC 348 i tri sićušna smeđa patuljka. Zasluge za sliku: NASA, ESA, CSA, STScI i K. Luhman (Sveučilište Penn State) i C. Alves de Oliveira (Europska svemirska agencija)

Kako objašnjava IFL, istraživački tim također izvještava o neobičnim potpisima u atmosferama dva smeđa patuljka u uzorku. Riječ je o ugljikovodiku nepoznatog sastava, sličnom onome koji je detektiran na Titanu, Saturnovom mjesecu, i u međuzvjezdanom prostoru. Alves de Oliveira naglašava da je ovo prvi put da je takva molekula detektirana u atmosferi objekta izvan našeg Sunčevog sustava, što dodatno potvrđuje da su istraživanja smeđih patuljaka u ranijim fazama i manjim masama otkrila neočekivane i nove pojave.

Rezultati ovog istraživanja objavljeni su u časopisu The Astrophysical Journal, i pružaju uvid u dosad neistražene aspekte formiranja kosmičkih objekata i doprinoseći dubljem razumijevanju svemira koji nas okružuje.