• Znanost
  • Istraživanje pokazuje da neke bakterije mogu preživjeti na Marsu
Znanost

Istraživanje pokazuje da neke bakterije mogu preživjeti na Marsu

Spektakularan novi Marsov mozaik

Međunarodni tim sastavljen od stručnjaka za radijaciju, biologije i zaraznih bolesti identificirao je četiri vrste bakterija koje su sposobne preživjeti izložene neprijateljskom okruženju Marsa. U svojoj studiji, objavljenoj u časopisu Astrobiology, tim je izložio četiri bakterije, koje mogu zaraziti ljude, uvjetima koji oponašaju one na Marsu. Posljednjih godina, mikrobiološka istraživanja otkrila su da neke vrste bakterija mogu opstati u ekstremno neprijateljskim okolišima, kako na Zemlji, tako i u svemiru. Bakterije su otkrivene u okolišima na Zemlji s abnormalno visokim razinama radijacije, soli, ekstremnih temperatura i sa skoro nikakvom količinom vode. Jedna vrsta je čak pronađena kako živi na vanjskoj strani Međunarodne svemirske stanice, dok su druge vrste sposobne rasti u materijalu meteorita.

Sigurnost astronauta

Ova saznanja izazvala su zabrinutost za sigurnost astronauta koji bi mogli putovati na Mars – ukoliko bi bakterije s Zemlje bile prenesene tamo, bilo na samim astronautima ili na opremi koju nose, to bi moglo rezultirati bolestima ili čak smrtnim ishodima. U ovoj najnovijoj studiji, istraživački tim istraživao je mogućnost preživljavanja zemaljskih bakterija u marsovskim uvjetima. Kako bi testirali ovu mogućnost, istraživači su u laboratoriju stvorili okoliš sličan onome na Marsu, uključujući simulaciju marsovskog tla, niske temperature, atmosferu bez kisika i izloženost radijaciji. Nakon toga, dodali su četiri vrste bakterija, jednu po jednu: Serratia marcescens, Pseudomonas aeruginosa, Klebsiella pneumoniae i Burkholderia cepacia, koje su sve poznate po svojoj sposobnosti inficiranja ljudi.

Testiranje

Prvo je testirano kako svaka od ovih vrsta bakterija reagira na pojedinačno simulirane uvjete. Nakon toga, sve četiri vrste su bile izložene svim uvjetima istovremeno. Rezultati su pokazali varijabilne odgovore; primjerice, B. cepacia nije bila u stanju rasti u tlu bogatom natrijevim perkloratom, što je jedan od mogućih uvjeta na Marsu. Također, znatno smanjenje količine vode u okolišu smanjilo je mogućnost preživljavanja.

Međutim, istraživanje je također pokazalo da su sve četiri vrste bakterija do neke mjere uspjele preživjeti kada su bile izložene svim izazovima koje Mars može pružiti – tri od njih preživjele su 21 dan, dok je jedna, P. aeruginosa, činila se da se množi i prosperira. Istraživački tim zaključio je da bakterije koje bi nenamjerno bile prenesene na Mars mogu predstavljati zdravstveni rizik za astronaute, osobito ako bi se bakterije mutirale kako bi se bolje prilagodile teškim uvjetima