Astronomija

Galaksija NGC 4694 je vrlo jedinstveni svemirski fenomen

Ova zadivljujuća fotografija snimljena svemirskim teleskopom Hubble (NASA/ESA) prikazuje galaksiju NGC 4694. Izvor slike: ESA/Hubble & NASA, D. Thilker.

Svemirski teleskop Hubble još jednom nas je zadivio nevjerojatnim pogledom na svemir, ovaj put usmjerenim na galaksiju NGC 4694. Smještena oko 54 milijuna svjetlosnih godina daleko u galaktičkom jatu Djevica, ova neobična galaksija prkosi jednostavnoj klasifikaciji, ostavljajući astronome zaintrigiranim njezinom jedinstvenom strukturom i aktivnostima stvaranja zvijezda.

Galaksije: Priča o dvije glavne vrste

Galaksije obično spadaju u dvije dobro poznate kategorije: spiralne i eliptične. Spiralne galaksije, poput naše Mliječne staze, dinamične su i mlade, sa zavojitim rukama koje drže mlade zvijezde. Ove galaksije bogate su plinom potrebnim za kontinuirano stvaranje zvijezda. Nasuprot tome, eliptične galaksije su starije i mirnije, s glatkim, bezizražajnim oblicima i populacijama crvenih, starih zvijezda. Nedostaje im plin potreban za stvaranje novih zvijezda, što im daje ujednačen izgled.

Neobičan slučaj galaksije NGC 4694

NGC 4694, međutim, ne uklapa se u te kategorije. Na prvi pogled izgleda kao eliptična galaksija, sa glatkim diskom bez krakova i minimalnim vanjskim stvaranjem zvijezda. Ipak, bliži pogled otkriva veliku razliku—jezgra ove galaksije preplavljena je mladim, novonastalim zvijezdama, što joj daje neobično sjajno središte.

Ovakva galaksija poznata je kao lentikularna galaksija, hibrid koji dijeli karakteristike i spiralnih i eliptičnih galaksija. Iako NGC 4694 nema ikonične spiralne ruke, zadržava središnju izbočinu i disk tipične za lentikularne galaksije, uz dovoljno plina za stvaranje zvijezda.

Uloga galaktičkih sudara

Ono što NGC 4694 čini doista intrigantnom jest dokaz prošlog kozmičkog susreta. Oko galaksije se nalazi veliki oblak nevidljivog vodikovog plina, koji tvori most do slabe obližnje patuljaste galaksije, VCC 2062. To sugerira da su se ove dvije galaksije sudarile, pri čemu je NGC 4694 apsorbirala plin iz svoje manje pratiteljice.

Ovaj nasilni sudar vjerojatno je odgovoran za kaotične strukture prašine vidljive na Hubbleovoj fotografiji, kao i za kontinuirano stvaranje zvijezda u jezgri galaksije. Plin koji se povlači iz patuljaste galaksije potiče stvaranje novih zvijezda, dajući NGC 4694 mlađu populaciju zvijezda nego što je uobičajeno za eliptične galaksije.

Neobičnosti NGC 4694 podsjećaju nas da nije sve galaksije lako klasificirati. Zahvaljujući Hubbleovoj izvanrednoj sposobnosti snimanja detaljnih fotografija, možemo istražiti složene procese koji oblikuju galaksije poput NGC 4694. To nas podsjeća na neprestano evoluirajuću prirodu našeg svemira i važnost kontinuiranog promatranja.