• Tehnologija
  • CubeSats, mali sateliti veličine kutije maramica, donose revoluciju u svemirska istraživanja
Tehnologija

Cubesats u orbiti. Zasluge: NASA.

CubeSats su minijaturni sateliti sastavljeni iz modularnih kockastih jedinica, svaka veličine približno 10 centimetara po stranici. Na primjer, satelit konfiguracije 2U ima veličinu dvostruke kutije maramica. Inicijalno razvijeni prije dvadeset godina kao pristupačna edukacijska platforma, omogućavali su studentima stjecanje praktičnog znanja u projektiranju satelita. U početku, CubeSats nisu smatrani uređajima za prikupljanje vrijednih podataka. Međutim, ovi mali sateliti danas prikupljaju visokokvalitetne podatke i mjerenja, čineći ih korisnima za studente i znanstvenike. Xinlin Li opisuje dva studentska istraživačka projekta koji su koristili CubeSats za prikupljanje podataka o svemirskom okruženju blizu Zemlje u nedavnom članku objavljenom u AGU Advances. Projekt Colorado Student Space Weather Experiment (CSSWE), podržan od strane Nacionalne zaklade za znanost, započeo je 2010. godine kao diplomski tečaj na Sveučilištu Colorado Boulder. Cilj je bio dizajnirati i izgraditi CubeSat te popratnu zemaljsku stanicu za mjerenje toka solarnog protona i elektrona u Zemljinim radijacijskim pojasevima. Studenti su vodili detaljnu dokumentaciju kako bi osigurali kontinuitet projekta dok su njihovi kolege završavali tečaj. Njihov 3U satelit, opremljen teleskopom za elektrone i protone, lansiran je 13. rujna 2012. kao sekundarni teret.

Informacije su pristizale u zemaljsku stanicu u Boulderu pri prvom preletu satelita. Diplomirani studenti preuzeli su odgovornost za daljnje operacije misije, razvijajući automatizirani operativni sustav. Projekt CSSWE utjecao je na akademske i profesionalne karijere više od 65 studenata. Njihova istraživanja s CubeSat-om doprinijela su brojnim disertacijama, recenziranim radovima i znanstvenim otkrićima. Podaci prikupljeni od CSSWE-a pomogli su riješiti dugogodišnju misteriju o izvoru i ponašanju energičnih elektrona u Zemljinim radijacijskim pojasevima. Drugi projekt CubeSat-a, podržan od strane NASA-e, nadogradio se na ovo znanje. S većim budžetom i kontinuiranim interesom studenata, tim Colorado Inner Radiation Belt Experiment (CIRBE) razvio je još jedan 3U CubeSat. Ovaj napredniji satelit prikupljao je dodatne informacije o dinamici i ponašanju elektrona u radijacijskim pojasevima. CIRBE je lansiran u travnju 2023. godine i od tada neprestano prikuplja podatke. Oba projekta značajno su doprinijela istraživanju i razumijevanju svemirskog okruženja blizu Zemlje. Oni pružaju vrijedne uvide o provođenju visokokvalitetnih svemirskih istraživanja uz niske troškove.