• Svemir
  • Četvero astronauta krenulo je na šestomjesečni boravak na Međunarodnu svemirsku postaju

Raketa Falcon 9 kompanije SpaceX i kapsula Dragon s posadom od četiri člana na misiji prema Međunarodnoj svemirskoj postaji lansirani su s platforme 39A u Svemirskom centru Kennedy u Cape Canaveralu, Florida, u nedjelju, 3. ožujka 2024. Autor fotografije: AP Photo/John Raoux.

U nedjelju su se četiri astronauta zaputila prema Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS), gdje će tijekom svog polugodišnjeg boravka nadgledati dolazak dviju novih svemirskih letjelica. Raketa Falcon tvrtke SpaceX, koja je nosila svemirsku letjelicu Dragon s astronautima, lansirana je iz Svemirskog centra John F. Kennedy. Na letjelici su se nalazili NASA-ini astronauti Matthew Dominick, Michael Barratt, Jeanette Epps i ruski astronaut Aleksandar Grebenkin.

Očekuje se da će astronauti stići na svemirsku stanicu u utorak, gdje će zamijeniti trenutnu posadu sastavljenu od članova iz Sjedinjenih Američkih Država, Danske, Japana i Rusije, koji su na postaji od kolovoza.

Šestomjesečni boravak

“Andreas Mogensen, zapovjednik svemirske postaje, upitao je putem platforme X, prije poznate kao Twitter, ‘Kada ćete već jednom stići?’ nakon što je lansiranje odgođeno tri dana zbog jakog vjetra. Skoro je došlo do još jednog odgađanja u nedjelju navečer zbog male pukotine na brtvi haube svemirske kapsule, što je izazvalo brzi pregled situacije, no kapsula je ocijenjena sigurnom za misiju.

Šestomjesečni boravak nove posade obuhvatit će dolazak dviju svemirskih letjelica. Očekuje se dolazak kapsule Starliner kompanije Boeing s test pilotima krajem travnja, a nekoliko mjeseci kasnije očekuje se i dolazak Dream Chaser-a, mini svemirske letjelice kompanije Sierra Space, namijenjene za dostavu tereta, ali još ne i putnika.

Epps, koja je prvotno bila predviđena za let na Boeingovom Starlineru koji je naišao na tehničke probleme, prebačena je na misiju SpaceX-a. “Trenutno sam u ‘New York state of mind’, što je nevjerojatno,” rekla je nakon što je stigla u orbitu, referirajući se na pjesmu Billyja Joela.

Epps, rođena u Syracuseu, New York, druga je Afroamerikanka dodijeljena za dugotrajnu misiju na stanici. Prije leta, izrazila je poseban ponos što može biti uzor mladim djevojkama, pokazujući da je osvajanje svemira “opcija i za njih, a ne samo za druge.”

Najrstariji aktivni astronaut

Prije nego što je postala dio astronautskog tima NASA-e 2009. godine, Jeanette Epps bila je zaposlena kao inženjerka u Ford Motor Company te je radila za CIA-u. Bila je predviđena za misiju na Međunarodnu svemirsku postaju raketom Ruske svemirske agencije 2018. godine, no iz njezine misije je izostavljena iz razloga koji nisu bili objavljeni javnosti.

Matthew Dominick, pilot američke mornarice, i Aleksandar Grebenkin, bivši oficir ruskih zračnih snaga, debitiraju u svemiru sa ovom misijom.

Michael Barratt, iskusni liječnik na svojoj trećoj svemirskoj misiji, najstariji je aktivan astronaut koji sudjeluje u letu. U travnju će proslaviti svoj 65. rođendan. “Osjećaj je sličan vožnji na rollercoasteru sa skupinom iznimno uzbuđenih tinejdžera,” rekao je Barratt nakon što je ušao u orbitu. Prije ove misije, komentirao je vlastitu dobi naglasivši: “Sve dok smo zdravi, u kondiciji i mentalno angažirani, spremni smo za let.”

Ekipa kontrole leta pažljivo prati povećanje intenziteta gubitka zraka u dijelu stanice koji koristi Rusija. Taj se gubitak zraka udvostručio u proteklih nekoliko tjedana, no zahvaćeno područje je odmah izolirano, kako je izjavio Joel Montalbano, rukovoditelj programa u NASA-i. On je dodao da ovaj incident ne utječe na normalno funkcioniranje stanice niti na sigurnost njezine posade