Tim istraživača s Tehničkog sveučilišta u Danskoj (DTU) najavio je razvoj tzv. super baterije napravljene od kamenja, tehnologije koja bi mogla zamijeniti litij-ionske baterije u proizvodnji električnih vozila.
Istraživači tvrde da njihov izum može dovesti do čišćih, sigurnijih i dugotrajnijih baterija koje ne ovise o rijetkim metalima niti stvaraju toksični otpad. Ključ njihovog uspjeha leži u jednostavnosti materijala. Konkretno, ova super baterija temelji se na kalijevim i natrijevim silikatima, uobičajenim spojevima u kamenju.
“Ovo su silikati iz kamenja, neki od najčešćih minerala u Zemljinoj kori,” objašnjava priopćenje. “Nalaze se u kamenčićima koje možete pronaći na plaži ili u vrtu.”
Litij-ionske baterije na zalasku, super baterija kao budućnost
Većina današnjih elektroničkih uređaja, uključujući telefone, računala i automobile, koristi litij-ionske baterije. Nažalost, litij je rijedak i toksičan mineral, a litij-ionske baterije mogu biti opasne jer se u određenim uvjetima mogu zapaliti.
Iako su potrošači tolerirali ove rizike zbog prednosti litij-ionskih baterija, stručnjaci predviđaju da je njihova era pri kraju. Istraživači s DTU-a tvrde da su razvili i patentirali održivu alternativu koja rješava većinu problema sadašnjih tehnologija, a pritom nudi impresivne performanse.
Tijekom razvoja super baterije, tim DTU-a prepoznao je veliki neiskorišteni potencijal kalijevih silikata. Ovaj materijal je ekološki prihvatljiv, jeftin za vađenje i dostupan u velikim količinama. Međutim, bio je zanemaren zbog percipiranih ograničenja, koja istraživači sada vjeruju da mogu prevladati.
“Potencijal kalijevog silikata kao elektrolita u čvrstom stanju poznat je već dugo, ali je bio zanemaren zbog izazova s težinom i veličinom kalijevih iona,” objašnjava istraživač DTU-a Mohamad Khoshkalam. “Ioni su veliki i stoga se sporije kreću, što može utjecati na vrijeme punjenja i sigurnost.”
Visokorizična tehnologija s potencijalom
Unatoč izazovima, tim je uspio stvoriti superionski materijal od kalijevog silikata, koji omogućuje brži protok iona nego u litijskim elektrolitima. Točan sastav ostaje tajna, iako je proces patentiran.
Tim DTU-a svjestan je izazova u komercijalizaciji ove tehnologije. “Šanse za komercijalni uspjeh su male, a tehnički izazovi brojni,” priznaju istraživači. Ipak, Khoshkalam se nada da će njegova tvrtka K-Ion razviti prototip i privući investitore za daljnji razvoj.
“Pokazali smo da možemo pronaći materijal za elektrolit u čvrstom stanju koji je jeftin, učinkovit, ekološki prihvatljiv i skalabilan,” zaključuje Khoshkalam, “i koji čak nadmašuje litijske elektrolite u čvrstom stanju.”
Pozdrav svima! Hvala što čitate Kozmos.hr! Ja sam Ivan i dugi niz godina pišem o svermiu, astronomiji, znanosti, povijesti i arheologiji, a imao sam priliku sudjelovati i u dokumentarcima Science Discovery-ja te History Channel-a.