Tvrtka GE Aerospace je nedavno postigao značajan napredak u razvoju hipersoničnih tehnologija uspješno testirajući novi dvostruki hipersonični ramjet motor u svom Global Research Centru u Niskayuni, u New Yorku. Kako piše The Debrief, ovaj revolucionarni motor mogao bi dramatično povećati potisak i dolet hipersoničnih zrakoplovnih platformi, uključujući projektile i zrakoplove, za vojne i komercijalne svrhe.
“Brz napredak od dizajna do testiranja naglašava našu posvećenost inovacijama u hipersoničnim tehnologijama,” izjavila je Amy Gowder, predsjednica i izvršna direktorica sektora obrane i sustava u GE Aerospaceu. “Ova prekretnica pokazuje izniman talent i predanost našeg tima te potvrđuje našu poziciju lidera u hipersoničnom letu.”
Napredna tehnologija dvostrukog hipersoničnog ramjet motora
Ramjet motor koristi visokopojasni protok zraka za generiranje velike količine potiska u uvjetima gdje tipični turboventilatorski motori ne mogu raditi. Ramjeti koji rade iznad brzine zvuka nazivaju se scramjeti.
Novi dvostruki hipersonični ramjet sustav GE Aerospacea kombinira ovu tehnologiju s rotirajućom detonacijskom komorom (engl. rotating detonation combustion – RDC), naprednim oblikom generiranja energije. Ovi motori koriste detonacijske valove za izgaranje, što je učinkovitije od metoda u konvencionalnim zrakoplovnim motorima. Kombinacija ovih tehnologija mogla bi generirati potisak pri brzinama većim od Mach 5 (oko 6.400 km/h), što se smatra hipersoničnim.
Prethodni pokušaji dizajniranja ramjeta koji može raditi pri nadzvučnim i hipersoničnim brzinama suočili su se s velikim inženjerskim izazovima. Standardni ramjet na zrak može učinkovito raditi samo pri brzinama iznad Mach 3. No, inženjeri GE Aerospacea godinama rade na RDC motorima, eksperimentirajući u različitim uvjetima. Najnoviji dvostruki motor koristi stečeno znanje, omogućujući rad pri brzinama ispod Mach 3 i iznad Mach 5.
Kako piše The Debrief, GE Aerospace također radi na razvoju visokotemperaturnih materijala i elektronike koji mogu izdržati ekstremne uvjete hipersoničnog leta. To uključuje napredak u keramičkim matričnim kompozitima, silicij-karbidnoj elektronici i tehnologijama aditiva za gorivo.
“Uspješna demonstracija DMRJ s RDC-om rezultat je više od deset godina našeg rada na RDC-u,” izjavila je Gowder, naglašavajući važnost strateške akvizicije tvrtke Innoveering 2022. godine.
Impresivni rezultati testiranja
Najnoviji testovi, započeti u ožujku, održani su u GE-ovom pogonu za testiranje visokobrzinske propulzije u SAD-u. Tijekom testova, dvostruki ramjet motor postavljen je na platformu i ocijenjen u simuliranim nadzvučnim uvjetima protoka zraka. Svi testovi su bili uspješni, a motor je pokazao značajno poboljšane performanse protoka zraka u odnosu na prethodne ramjet motore.
“Testiranja su donijela obećavajuće rezultate,” izjavili su iz GE Aerospacea, “premašujući očekivanja performansi s trostrukim povećanjem protoka zraka u usporedbi s prethodno testiranim hipersoničnim tehnologijama.”
Mark Rettig, potpredsjednik i generalni direktor Edison Works Business and Technology Developmenta u GE Aerospaceu, izjavio je: “Uspješan razvoj i demonstracija GE-ovih tehnologija pozicionirat će nas kao vodećeg pružatelja hipersoničnih pogonskih sustava za naše kupce.”
“Okupili smo vrhunske stručnjake i strateški uložili kako bismo bili usklađeni s potrebama naših kupaca,” dodao je Rettig. “Značajni rezultati koje smo postigli do sada daju nam povjerenje da idemo u pravom smjeru.”
Tim koji stoji iza novog dvostrukog ramjet motora sada radi na smanjenju radne brzine motora i poboljšanju učinkovitosti RDC/Ramjeta.
“Robusne performanse tehnologije otvaraju put za sljedeću fazu razvoja,” zaključio je Rettig. “Fokusirat ćemo se na kontinuirana testiranja i demonstraciju tehnologije u skladu s našom mapom puta za integrirana visokobrzinska pogonska rješenja.”