Povežite se s nama

Pretražite Kozmos

Svemir

60 godina od prvog svemirskog leta

Jurij Gagarin prije 60 godina postao je prvi čovjek u svemiru. Izvor: Ranker

Na današnji dan slavimo šest desetljeća od prvog svemirskog leta sa ljudskom posadom. Ovakve obljetnice su odlične prilike da proslavimo uspjehe, prisjetimo se prošlosti i da pogledamo u budućnost.

Letjelica Vostok 1 sastojala se od konusnog servisnog modula i sferičnog “landera”, a nalazila se na vrhu rakete R-7. Svemirska letjelica bila je u potpunosti automatizirana jer su se Sovjetski znanstvenici bojali da bi astronauti mogli izgubiti svijest, ili čak potpuno poludjeti tijekom misije.

 

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Nije bilo odbrojavanja tipičnog za Američka lansiranja- ona su u SAD-u dodana kako bi se postigao efekt drame: Deset, devet, osam ,sedam…. Kod Sovjetskog polijetanja izrečeno je samo nekoliko naredbi, kao što je “Pokreni motore” i “Paljenje”. Nakon toga je Gagarin jednostavno rekao “Idemo” i prvi ljudski svemirski let mogao je početi.

Desetljećima je sovjetski tisak uvjeravao ostale kako je cijeli let prošao glatko. Tek je krajem 20. stoljeća raspadom SSSR-a i omogućavanjem pristupa široj javnosti deklasificiranim dokumentima postalo jasno kako je cijela misija imala nekoliko iznimno kritičnih situacija.

Gagarin se nije vratio na zemlju u svojoj letjelici…. treba li se misija računati?

Tajna koja je duboko skrivana izašla je na vidjelo. Ukratko, partijski dužnosnici prešućivali su određene informacije oko slijetanja. Postavlja se pitanje zbog čega? Jedan od razloga je taj što je 1905. godine osnovana Međunarodna astronautička federacija( IAF), koja je krojila pravila letenja, te posljedično, određivala kako će se priznavati određeni uspjesi na ovom području.

Pravila federacije bila su jasna: astronaut mora poletjeti sa svojom svemirskom letjelicom i vratiti se na zemlju. S druge strane, ako pilot leti avionom i odbaci se u zrak, očito postoji određeni problem sa njegovim zrakoplovom. Zašto bi kod svemirskih letova bilo drugačije?

Letjelica “Vostok” imala je vrlo jednostavan dizajn, te nije imala ugrađen sustav kočenja, koji bi se aktivirao prije kontakta sa površinom Zemlje i tako osigurao sigurno slijetanje astronauta. Zbog ovog nedostatka izbacivanje u zrak bilo je nužno. Ovi detalji o prvom letu bili su namjerno prikrivani i Sovjetske vlasti službeno su potvrdile informacije koje se ispostavilo da su bile lažne. Lažno su tvrdili da se Gagarin u svojoj letjelici vratio na Zemlju.

Nastavak teksta je ispod oglasa.
jurij-gagarin-time-magazin

Naslovnica magazina Time nakon prvog leta u svemir. Izvor: Time magazin

Federacija je prihvatila službenu sovjetsku verziju. Sličan pokušaj širenja dezinformacija dogodio se 6. kolovoza 1961. godine, kada je German Titov letio u brodu “Vostok 2”. Titov je službeno izjavio kako se izbacio iz letjelice prilikom slijetanja, te se tako sa padobranom, odvojeno od broda, spustio na Zemlju. Njegova izjava navela je međunarodnu zajednicu da se zapita nije li možda i Gagarin napravio isto.

Gagarin je prvi put priznao detalje slijetanja u osobnom razgovoru sa Britanskim pilotom Ericom “Winkle” Brownom:  “Upitao sam ga o detaljima slijetanja, te je dugo oklijevao sa odgovorom, na kraju je priznao da se izbacio iz letjelice”.

Nakon određenog vremena, federacija nije ipak poništila Sovjetsko dostignuće prvog svemirskog leta sa ljudskom posadom. Nakon što su pravila revidirana postalo je jasno da bi novi kriteriji, kao što je dostizanje orbite, trebali biti smatrani svemirskim letom, a ne način na koji su astronauti sletjeli.https://kozmos.hr/sovjeti-planirali-slanje-ljudske-misije-na-mars-jos-1985-godine/

Deklasifikacija dokumenata otkrila je kritične trenutke na prvom svemirskom letu

Detalji Gagarinovog slijetanja samo su jedan dio tajnih informacija koje su otkrivene dugo nakon prvog leta. Evo što se još danas zna:

1. Prije samog polijetanja identificirano je 70 nedostataka na instrumentima letjelice, koji su mogli ugroziti misiju. Unatoč tome, Gagarinu je bilo dopušteno poletjeti.
2. Gagarin je imao prijenosnu rezervu namirnica– hranu i vodu koja bi trebala biti dovoljna ako sleti na neko osamljeno mjesto. Imao je sreće što na kraju ipak nije završio u pustinji.
3. Važan ventil motora na gornjem dijelu rakete bio je pogrešno sastavljen. Ovo je dovodilo do rizika preranog gašenja motora prilikom lansiranja. Da se ovo dogodilo, najbolji scenarij bio bi slijetanje u istočnom Sibiru, a najgori smrt poznatog astronauta.
4. Bilo je problema sa radio komunikacijama- Gagarin i sovjetska kontrola žalili su se kako nemogu dobro komunicirati.

 

jurij-gagarin

Jurij Gagarin tijekom međunardnog astronautičkog kongresa u Parizu. Izvor: MVestnik.ru

5. Možda najozbiljniji problem je bio taj što je Vostok 1 postavljen u krivu orbitu. Planirani gornji apsis (najdalja točka putanje nekog tijela u gibanju oko središnjega tijela) ovog leta bio je 230 kilometara. Budući da brod nije imao rezervni motor za povratak (imao je samo glavni), s tako niskim gornjim apsisom bilo bi moguće da Vostok 1 ponovno uđe u atmosferu nakon 5-7 dana bez ikakvog dodatnog potiska.

Gagarin je sa sobom imao zalihe hrane za desetak dana u slučaju kvara na glavnom motoru. No umjesto planiranog gornjog apsisa od 230 kilometara, Vostok 1 lansiran je na visinu od 327 kilometara. Da su se pojavili određeni problemi prilikom lanisranja, te da se na neki način oštetio glavni motor, Gagarin bi u orbiti ostao oko mjesec dana.
6. Nakon što je glavni motor radio 44 sekundi, sekundu kraće od planiranog, nešto neočekivano se dogodilo- “Vostok 1” ušao je nekotroliranu rotaciju, vjerojatno zbog zaostalog goriva ili zaostalog plina iz rezervoara regulacijskog sustava orijentacije.Sam Gagarin izjavio je nakon leta- “Očekivao sam podjelu, ali podjele nije bilo”. Letjelica je počela ulaziti u atmosferu bez izbacivanja servisnog modula. Ova situacija je bila izrazito opasna, i dobro je to što su se nakon nekoliko minuta moduli spontano razdvojili.
Sve ovo dokazuje koliko je zapravo riskantan bio Gagarinov let, i koliko je sreće imao što se živ vratio na Zemlju.

Pridružite se raspravi u našoj Telegram grupi. KOZMOS Telegram

Nastavak teksta je ispod oglasa.

t.me/kozmoshr

Izvori:

• Dunbar, B. (n.d.). Yuri Gagarin: First man in space.
• History. (2010, February 09). Soviet cosmonaut Yuri Gagarin becomes the first man in space.
• Redd, N. (2018, October 12). Yuri Gagarin: First man in space.
• Space Center. (2019, May 08). This day in history: Yuri Gagarin becomes first person in space.
• Vito Technology. (2021, April 11). 60Th anniversary of the first human space flight.

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Pročitaj više

Svemir

Neki fizičari smatraju da svemir nije započeo Velikim praskom. Prema njima svemir postoji oduvijek i zauvijek. Prije Velikog praska, svemir se smanjivao, a nakon...

Svemir

Znanstvenici pretpostavljaju da se na rubu Sunčevog sustava nalazi još jedan izgubljeni planet. Orbita iza Neptuna Tim znanstvenika nedavno je objavio rad u kojem...

Svemir

Dva neobična signala koja je uhvatio mali detektor gravitacijskih valova mogli bi predstavljati cijelu lepezu zanimljivih fenomena; novu fiziku, interakciju tamne tvari i crnih...

Svemir

Znanstvenici s Indijskog instituta znanosti (IISc), u suradnji s Indijskom organizacijom za istraživanje svemira (ISRO), razvili su uređaj za uzgoj mikroorganizama koji omogućava biološke...

Svemir

Međunarodni tim istraživača kreirao je virtualni svemir s besplatnim pristupm za sve putem cloud-platforme. Svemirska simulacija Uchuu Platforma je poznata pod imenom “Uchuu”, japanski...

Svemir

Jeff Bezos postao je drugi milijarder koji je otputovao u svemir, nakon uspjeha Richarda Bransona početkom ovog mjeseca. Natjecanje između milijardera vlasnika svemirskih poduzeća...

Svemir

Fosfin koji je pronađen u Venerinoj atmosferi najvjerojatnije nije nastao zbog utjecaja živih bića, nego nastaje zbog jakih vulkanskih erupcija i oblaka sumporne kiseline....

Svemir

Znanstvenici nisu ni uzeli u razmatranje jednu od glavnih teorija o nastancima aurora, unatoč činjenici da one na Zemlji nastaju zbog sličnog mehanizma. Tim...

Oglas