Astronomija

Znanstvenici bilježe radio valove Zemlje s Mjeseca

Odisej je poslao ovu fotografiju u svojoj oproštajnoj poruci, primljenoj u četvrtak, 29. veljače. Zasluge: Intuitive Machines.

Dana 22. veljače, lunarni lander nazvan Odisej (Odysseus) sletio je blizu Južnog pola Mjeseca i postavio četiri antene kako bi zabilježio radio valove oko površine. Ovaj trenutak, koji je astrofizičar Jack Burns sa Sveučilišta Colorado Boulder nazvao “početkom radio astronomije s Mjeseca”, označava značajan napredak u ovoj znanstvenoj disciplini.

Odisej, izrađen od strane tvrtke Intuitive Machines sa sjedištem u Houstonu, suočio se s nizom tehničkih izazova kako bi stigao do mjesečeve površine. Burns je ko-istraživač na eksperimentu koji se zove Radio wave Observations at the Lunar Surface of the photo Electron Sheath (ROLSES). Ovaj tjedan, na 244. sastanku Američkog astronomskog društva u Madisonu, Wisconsin, Burns će predstaviti podatke s ROLSES-a i najaviti buduće planove za radio astronomiju s Mjeseca.

“Intuitive Machines su herojski sletjeli u ovim uvjetima, postavili naše antene, prikupili podatke i poslali ih natrag na Zemlju,” rekao je Burns, profesor emeritus na Odjelu za astrofizičke i planetarne znanosti na CU Boulder.

Pogled na zemlju kao egzoplanet

Eksperiment ROLSES, pod vodstvom Natchimuthuka Gopalswamya iz NASA-inog Centra za svemirske letove Goddard u Greenbeltu, Maryland, uključuje antene i uređaj nazvan radio spektrometar, dizajniran za bilježenje širokog spektra radio emisija blizu Mjeseca i duboko u svemiru. Unatoč izazovima misije, ROLSES je uspio pružiti jedinstveni pogled na Zemlju.

“Promatrali smo Zemlju kao egzoplanet, odnosno planet koji kruži oko druge zvijezde,” rekao je Burns. “To nam omogućava da postavimo pitanje: Kako bi naše radio emisije sa Zemlje izgledale da dolaze od izvanzemaljske civilizacije na obližnjem egzoplanetu?”

Ambiciozan program NASA-e

Odisej je putovao na Mjesec kao dio NASA-inog programa Commercial Lunar Payload Services (CLPS), ambicioznog napora da privatne tvrtke slete na mjesečevu površinu. To je bila prva takva misija koja je postigla ono što NASA naziva “mekim slijetanjem”, iako je lander pritom prevrnuo na stranu.

Međutim, misija je bila na rubu neuspjeha. Između ostalih izazova, Odisej nije mogao koristiti svoj laserski navigacijski sustav za slijetanje na neravnu površinu Mjeseca. Umjesto toga, operateri u Intuitive Machines oslanjali su se isključivo na optičke kamere landera – impresivan podvig manevriranja.

Neočekivana prilika

Tijekom putovanja prema Mjesecu, jedna od antena ROLSES-a se pregrijala i iskočila iz kućišta na landeru. (Selfie sa svemirske letjelice pokazuje antenu kako strši u svemir). Ispostavilo se da je to bila sreća u nesreći, rekao je Burns.

Tim je iskoristio ovu nesreću kako bi promatrao Zemlju i snimio radio valove koji dolaze s našeg planeta gotovo sat i pol. Ljudske tehnologije, uključujući mobilne telefone i odašiljačke tornjeve, neprestano emitiraju radio valove. Astronom Carl Sagan vodio je sličan eksperiment s NASA-inom letjelicom Galileo 1990-ih, ali podaci s ROLSES-a bili su iscrpniji. Burns je istaknuo da bi znanstvenici mogli tražiti slične tragove koji dolaze s planeta daleko od našeg – potencijalni znak inteligentnog života.

Budućnost radio astronomije s Mjeseca

Burns i njegovi kolege tek počinju. NASA je već odobrila drugi ROLSES eksperiment, koji će biti lansiran na drugom CLPS landeru, vjerojatno 2026. godine.

Astrofizičar je također dio trećeg CLPS eksperimenta, poznatog kao Lunar Surface Electromagnetics Experiment-Night (LuSEE-Night), koji je planiran za dolazak na Mjesec 2026. godine. Instrument će sletjeti na daleku stranu Mjeseca, mirno mjesto gdje ljudske radio emisije ne dopiru. Odatle će promatrati radio emisije koje dolaze ne sa Zemlje, već iz najranijih dana Svemira prije nego što su se formirale prve zvijezde, rasvjetljavajući kako se kozmos razvijao tijekom ovog ključnog razdoblja svoje povijesti.

“S obzirom na to da NASA planira slati dva ili tri landera na Mjesec svake godine, imamo priliku unaprijediti naše instrumente i učiti iz pogrešaka na način na koji to nismo mogli od ranih dana svemirskog programa,” rekao je Burns.