Znanost

Veliki hadronski sudarivač postigao novi rekord

Veliki hadronski sudarivač ponovno je pokrenut nakon trogodišnjeg gašenja 22. travnja 2022. (©CERN).

Veliki hadronski sudarivač (LHC), smješten u Švicarskoj, 22. travnja ponovno je pušten u pogon nakon trogodišnje stanke i već je oborio rekord u ubrzanju protona.

Novi svjetski rekord

Nedavno nadograđeni Veliki hadronski sudarač (LHC) upravo je oborio svjetski rekord sa svojim protonskim zrakama.

LHC – koji se nalazi u CERN-u u blizini Ženeve u Švicarskoj – ponovno je pokrenut u petak (22. travnja) nakon planirane trogodišnje stanke tijekom koje je napravljen niz nadogradnji na objektu. Ova poboljšanja su već stavljena na test.

U ponovnom pokretanju i pripremi za svoju novu operativnu fazu, nazvanu Run 3, LHC je već oborio prethodni rekord.

Ovaj akcelerator čestica je i najveći i najmoćniji na svijetu. I, u probnom radu provedenom ubrzo nakon ponovnog uključivanja, LHC je ubrzao snopove protona do veće energije nego ikad prije.

Važan uspjeh

LHC radi tako što ubrzava dva snopa čestica poput protona jedna prema drugoj. Ove visokoenergetske zrake se sudaraju, dopuštajući fizičarima da istraže ekstremne granice našeg fizičkog svijeta, pa čak i otkriju aspekte fizike nikad prije.

Uz nadogradnju provedenu tijekom planiranog gašenja, energija protonskih zraka LHC-a bila je postavljena da se poveća sa 6,5 teraelektronvolta (TeV) na 6,8 TeV. Za referencu, jedan teraelektronvolt je ekvivalentan 1 trilijun elektron volti i, u smislu kinetičke energije, otprilike je jednak energiji letećeg komarca. Iako se ovo može činiti kao vrlo mala količina energije, za jedan proton to je nevjerojatna količina energije.

Nastavak istraživanja

LHC postrojenje koristi se za istraživanje kozmičkih misterija u rasponu od istraživanja mogućih kandidata za tamnu tvar do potpunog razbijanja našeg razumijevanja fizike.

Ovo treće pokretanje LHC-a, nazvano Run 3, vidjet će eksperimente stroja koji prikupljaju podatke o sudarima ne samo s rekordnom energijom već i u neusporedivim brojevima. Svaki od pokusa ATLAS i CMS može očekivati više sudara tijekom ove fizičke vožnje nego u dva prethodna fizička rada zajedno, dok se LHCb, koji je prošao potpunu rekonstrukciju tijekom gašenja, može nadati da će se njegov broj sudara povećati za faktor tri .

U međuvremenu, ALICE, specijalizirani detektor za proučavanje sudara teških iona, može očekivati pedeset puta povećanje ukupnog broja zabilježenih sudara iona, zahvaljujući nedavnom završetku velike nadogradnje.

LHC sada je ponovno u pogonu i s novim nadogradnjama na dobrom je putu da omogući novu rundu revolucionarnih istraživanja fizike.

Precizno izmjerena masa gornjeg kvarka

Anonymus (22. travnja 2022.), „Large Hadron Collider restarts,“ home.cern (pristup 26. travnja 2022).

Chelsea Gohd (26. travnja 2022.), „Large Hadron Collider hits world record proton acceleration,“ space.com (pristup 26. travnja 2022).