• Znanost
  • Darwinova teorija postupnog procesa evolucije objašnjena u novom istraživanju
Znanost

Darwinova teorija postupnog procesa evolucije objašnjena u novom istraživanju

Nagle promjene u evoluciji  životinja- kratka razdoblja kada organizam brzo mijenja veličinu ili oblik – dugo su bili izazov za teoretičare uključujući Darwina.

Nedavno objavljeni istraživački rad podržava ideju da su čak i te nagle promjene poduprte postupnim usmjerenim procesom uzastopnih inkrementalnih promjena, kao što pretpostavlja Darwinova teorija evolucije.

Objavljeno u Nature Communications, evolucijski biolozi sa Sveučilišta Reading predlažu novi statistički model koji nastoji objasniti ove nagle promjene i duga razdoblja zastoja koja su viđena u evolucijskoj povijesti nekih vrsta.

Tim koji je predvodio profesor Mark Pagel, zajedno s kolegama dr. Ciarom O’Donovan i dr. Andrewom Meadeom, razvio je statistički model koji je rekonstruirao promjene veličine tijela koje su se dogodile tijekom 170 milijuna godina povijesti više od 2800 vrsta sisavaca.

Autori su otkrili da unatoč tome što kod nekih sisavaca postoje razdoblja tijekom kojih dolazi do naglih promjena u veličini, te se pojave mogu shvatiti kao ‘normalne’ promjene koje se oslanjaju na prirodnu varijabilnost koju evolucija rutinski dodaje populacijama.

Mark Pagel, profesor evolucijske biologije na Sveučilištu Reading i glavni autor rada rekao je:

„Naš statistički model pruža osnovu za prihvaćanje onoga što je prije bilo trn u oku teoretičarima kao što je Darwin.“

Darwinova teorija evolucije poziva se ponajprije na prirodni odabir ili selekciju koja uništava jedinke slabije prilagođene uvjetima života, a podupire one bolje prilagođene. Individualne varijacije koje ulaze u proces selekcije mogu, po Darwinovu mišljenju, biti determinirane vanjskim (okolišnim) i unutarnjim (genetičkim) faktorima.

„Darwinova teorija evolucije prirodnom selekcijom predviđa postupne i inkrementalne promjene organizama koje se događaju u vrlo dugim vremenskim razdobljima. Ali fosilni zapis često pokazuje vrlo nagle promjene u veličinama, oblicima, bojama i drugim značajkama organizama.“

U ovom radu razjašnjeno je da se čak i te nagle promjene lako mogu objasniti kao slučajevi onoga što je poznato kao ‘usmjerena selekcija’—kada prirodna selekcija snažno vuče osobinu u jednom smjeru. Nisu potrebni posebni ekstra-darvinovski mehanizmi.

Mnoge od ovih naglih promjena dogodile su se prije oko 60-70 milijuna godina, u razdoblju u kojem su se pojavile mnoge različite skupine sisavaca iz ranijih oblika.

Na primjer, tijekom razdoblja od 100.000 godina jedna rana mala životinja na ispaši (Conacodon entoconus), predak današnjih modernih krava, antilopa i žirafa, povećala se u veličini preko 70 puta.

Mark Pagel, Ciara O’Donovan, Andrew Meade. General statistical model shows that macroevolutionary patterns and processes are consistent with Darwinian gradualismNature Communications, 2022