Povežite se s nama

Pretražite Kozmos

Astronomija

Astronomi otkrili neobičnu strukturu galaksije J0133−1302

Radio-galaksija Centaurus A (najbliža radio-galaksija Zemlji). Izvor: Robert Gendler, Roberto Colombari / Hubble Space Telescope, European Southern Observatory.

Astronomi iz Južne Afrike i Poljske, proučavali su veliku radio galaksiju pod imenom J01333-1302, pomoću Giant Metrewave Radio Telescope-a (GMRT). Promatranja su otkrila kako galaksija ima izrazito neobičnu strukturu.

Radio-izvori i galaktički režnjevi

Velike radio-galaksije (eng. skrač. GRG) su galaksije čija je linearna duljina veća od 2,28 milijuna svjetlosnih godina. Radi se o rijetkim objektima koji nastaju na područjima niske gustoće. Astronomi pomoću njih proučavaju nastanak i razvoj radio-izvora.

Galaksija J0133−1302 otkrivena je pomoću teleskopa sa sedam tanjura – Karoo Array Telescope (KAT-7). Nalazi se u jatu galaksiju ACO209 na frekvenciji od 1,83 GHz.

Promatranja KAT-7 i VLA-a (u sklopu NRAO VLA Sky Survey – NVSS) otkrila su četiri različita izvora emisije koji su označeni kao: S1 (jugoistočni režanj), S2 (jezgra), S3 i S4 (sjevero-zapadni režanj).

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Zbog loše razlučivosti podataka s teleskopa KAT-7, astronomi su isprve imali probleme pri određivanju broja radio izvora iz galaksije J0133−1302. Tim znanstvenika, predvođenih Ncebom Mhlahlo sa Sveučilišta Witwatersrand u Johannesburgu, upotrijebili su Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT) kako bi izvršili daljnja promatranja galaksije.

Radio-slika velike radio-galaksije J0133-1302. Izvor: Mhlahlo et al., 2021.

Buđenje galaktičke jezgre i neidentificirani radio-izvori

Visoko-razlučive slike pomogle su kako bi se provela detaljna analiza strukture J0133−1302. Otkriveno je nekoliko izvora koji prethodno nisu bili poznati teleskopima KAT-7 i NVSS-u. Mhlahlov tim posebnu je pozornost obratio na jezgru i režnjeve.

Režnjevi pod oznakama L1 i L2 imali su strm spektar, za razliku od ravnog, inverznog spektra jezgre. L1 i L2 imaju vrijednosti spektralnog indeksa od −0,92 i −0,79, dok je spektralni indeks jezgre približno 0,7. To upućuje na opadajuće emisije režnjeva i ponovno pokretanje aktivnosti jezgre J0133-1302, što galaksiju čini jednim od rijetkih poznatih izvora sa višekratnom aktivnošću u galaktičkoj jezgri (AGN).

Nova istraživanja također su pokazala kako dva režnja nisu simetrična, već iznimno asimetrična. Gornji se nalazi prilično daleko od jezgre naspram donjeg. Osim toga, gornji režanj ima izrazito složenu strukturu koja ukazuje na prisutnost još jednog zasad neidentificiranog izvora. Taj izvor se nalazi na rubu režnja i nalikuje dvostruko savijenoj ili radio-galaksiji iskrivljenog repa.

Znanstvenici pronašli najudaljeniji radio signal iz Svemira

Nastavak teksta je ispod oglasa.

Nceba Mhlahlo, Marek Jamrozy, Revealing the Unusual Structure of the KAT-7-Discovered Giant Radio Galaxy J0133−1302, 13 pages, 15 figures. To be published in the Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS), arXiv:2109.08443

Tomasz Nowakowski (27. rujna 2021.), Unusual structure of giant radio galaxy J0133−1302 detected by astronomers, Phys.org (pristupljeno 29. rujna 2021.)

Pročitaj više